More
    HomePelbagaiSiapakah Isteri Iblis?

    Siapakah Isteri Iblis?

    Ikuti kami untuk info terkini

    فَقَالَ الشَّعْبِيّ : سَأَلَنِي رَجُل فَقَالَ هَلْ لِإِبْلِيس زَوْجَة ؟ فَقُلْت : إِنَّ ذَلِكَ عُرْس لَمْ أَشْهَدهُ

    “Syeikh ‘Amir Asy-Sya’bi berkata : Aku ditanya oleh seorang lelaki Adakah iblis ada Isteri? Maka beliau menjawab: Pernikahannya kami tak hadir”.

    Kitab Siyaru A’lamin Nubala (4/312).

    Mengikut Mujahid Iblis ni ada dua kemaluan. Maka dia memasukkan kemaluannya ke dalam kemaluannya yang satu lagi, dan dengannya keluarlah 5 biji telur. Maka inilah asal keturunannya.
    Ada juga yang mengatakan di paha kanannya kemaluan lelaki dan di paha kirinya kemaluan perempuan. Setiap hari dia akan mengeluarkan 10 telur.

    وَقَالَ مُجَاهِد : إِنَّ إِبْلِيس أَدْخَلَ فَرْجه فِي فَرْج نَفْسه فَبَاضَ خَمْس بَيْضَات ; فَهَذَا أَصْل ذُرِّيَّته .
    وَقِيلَ : إِنَّ اللَّه تَعَالَى خَلَقَ لَهُ فِي فَخِذه الْيُمْنَى ذَكَرًا وَفِي الْيُسْرَى فَرْجًا ; فَهُوَ يَنْكِح هَذَا بِهَذَا , فَيَخْرُج لَهُ كُلّ يَوْم عَشْر بَيْضَات , يَخْرُج مِنْ كُلّ بَيْضَة سَبْعُونَ شَيْطَانًا وَشَيْطَانَة , فَهُوَ يَخْرُج وَهُوَ يَطِير , وَأَعْظَمهمْ عِنْد أَبِيهِمْ مَنْزِلَة أَعْظَمهمْ فِي بَنِي آدَم فِتْنَة

    Kesimpulannya : kalau nak cerita bab Iblis ni macam-macam cerita boleh dengar. Tapi kesohehannya tak pasti. Ambo toksir jadi penceramah penglipurlara. Cukuplah atau memadailah Iblis dan kuncu-kuncunya adalah musuh yang nyata.

    Ustaz Nik Nizam Nasir

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    TRENDING